Het moet ongeveer 2006 zijn geweest toen we vanuit Concept7 in contact kwamen met een producent van drop & winegums. Dat laatste vind ik persoonlijk belangrijk om te noemen, waarschijnlijk omdat ze zo lekker zijn (behalve de groene dan 😜).

Anyway. We spraken met ze door over hun website en online ambities. In het gesprek kwamen we er ook achter dat drop een marge heeft van 90%. Dus, schep je bij het Kruidvat je zakje vol voor 0,99 cent per 100 gram dan is de inkoop daarvan nog geen 10 cent.

Ok, Ok. Laat dit nu net samenvallen met het feit dat we als founders wel weer toe waren aan een eigen project. En dus gingen we aan de slag met een aantal concepten die we pitchten aan de mannen van de echte Dropfabriek. Ons basisconcept: we wilden samen met hun drop gaan verkopen aan alle Nederlanders in het buitenland, via een online webshop. En we noemden het: dropfabriek.nl.

Na een deepdive van een week en een uitwerking van nog een paar weken zag de webshop het daglicht en begonnen we langzaam maar zeker de eerste drop te verkopen. Binnen een paar maanden tijd verkochten we drop naar alle uithoeken van de wereld. Met name omdat de community onderling best hecht was en onze niche shop als een lopend vuurtje rond ging. We boden veel keuze, in kleine hoeveelheden en verstuurden het naar waar je maar wilde. Een prima propositie.

Even een weekje zonder verzendkosten...

We probeerden veel maar naar echt serieuze aantallen kregen we het niet. Tot we een keer besloten om een week lang de verzendkosten eraf te halen. Toen verkochten we zoveel dat het bij onze ondergang werd. Drop verzenden naar Japan bijvoorbeeld kostte bijna 40 euro. Als mensen dan een paar kilo bestelden kon het nog wel uit maar voor 200 gram liep het toch wel echt in de papieren. En geloof me, 4 kilo drop is echt een serieuze hoeveelheid. Gevalletje, niet bij stil gestaan...

Een ander issue was dat veel landen het concept drop niet kennen. En omdat het om eten ging werd het bovengemiddeld vaak onderschept bij de douane zodat het niet eens aan kwam bij degene die het besteld had.

Voor beide issues hadden we een oplossing bedacht. We sturen het per pallet naar een β€˜partner’ in het betreffende land en distribueren lokaal. Goed bedacht op papier, maar het bleek nog niet mee te vallen om dit zomaar even op te zetten. En daarnaast hadden we Concept7 nog wat om veel aandacht vroeg.

Toch maar weer focus

Na bijna een jaar besloten we dat, als we dit project wilden laten slagen, we dit echt als serieus bedrijf op moesten gaan zetten en niet als een side-project. In overleg met de mannen van de echte dropfabriek besloten we het na lang wikken en wegen aan hun te verkopen zodat ze het volledig in hun business konden integeren.

Ach verkopen. Het klinkt zo stoer. De deal was dat wij altijd langs mochten komen voor een gratis zak drop en uit eventuele toekomstige winst mee zouden profiteren. Inderdaad, soms als mensen zeggen dat ze een bedrijf verkocht hebben is een beetje context wel fijn.

Maar voor ons was het helemaal prima. Wij konden ons weer focussen op Concept7 en waren een mooi avontuur met veel lessen rijker.