Een goede naam doet meer dan beschrijven wat je verkoopt. Hij roept iets op. Hij zet iets in beweging. Hij wekt nieuwsgierigheid. En hij maakt dat mensen al voelen waar jouw merk over gaat, nog voor ze weten wat je precies doet.
Ik geloof in namen die met je praten. Die je even laten glimlachen. Die een gesprek openen. Of een gedachte. Of een gevoel van: hé, dit is anders.
Hoe ERBIJ ontstond
Toen ik begon, wilde ik niet “iets met honing” verkopen. Ik wilde een beweging starten. Iets waar mensen bij willen horen. Iets wat raakt aan iets groters dan het product.
Kom Erbij was de eerste naam. Simpel, uitnodigend. Maar ook dubbelzinnig. Een flauwe woordgrap met de bij maar ja, ook eentje die wel bleef hangen. Zodra ik hem noemde bij mensen begonnen ze te glimlachen. Misschien ook wel omdat ze mijn triomfantelijk snoet erbij zagen. Zo van, snap je de woordgrap?
Maar het was vooral ook een uitnodiging: Kom erbij. Bouw mee. Doe iets goeds. Voor de bij, voor de natuur, voor elkaar.
Want dat is waar het over gaat: honing is het middel. Dat wat je fysiek verkoopt. Een ingang. De bij staat symbool voor veel meer: voor het ecosysteem, voor ons eten, voor samenwerking, voor kwetsbaarheid en kracht. En iedereen die zich aangesproken voelt om daar iets in te betekenen, die hoort erbij.
Later kwam Honey erbij
Dat zijn van die dingen die dan bij elkaar komen. Zo ineens, op een moment. Toen ik aan het spelen was met het beeldmerk. Omdat het nog leuker werd zo. Omdat het extra betekenis gaf. Want honey is honing, ja. Maar ook een koosnaampje. He schatje. Vooral met een knipoog.
Kom Erbij Honey werd zo een naam die het bij elkaar brengt. De beweging, het product en de tone of voice. Een naam die klinkt als een zinnetje. Die iets zegt. En voelt als een warme uitnodiging met een twist.
En weer terug naar ERBIJ
Samen met Sam ben ik aan de slag gegaan met mijn Tone of Voice. Het begon bij de tekst die we op een etiket wilden. Voor mij stond de naam vast, tot Sam hem ter discussie begon te stellen. Het appje 'he Ray, moeten we niet...' kan ik me nog goed herinneren.
Hij stelde voor de naam terug te brengen naar ERBIJ. Ik geloof erg in eenvoud dus was direct enthousiast. Maar ik had ook moeite met loslaten. De naam die nog maar een paar weken de naam was, die niemand nog had gehoord, was toch al een beetje erbij gaan horen. Maar ik wist dat het goed was. Kom erbij honey zou als tagline, slogan of op een hoodie prima staan. De naam kon eenvoudiger. ERBIJ it is.
Wat ik je wil meegeven.
Een naam verzinnen is niet makkelijk, echt niet. Daar wil ik ook zeker niet te makkelijk over doen. Ik ken mensen die er heel goed in zijn. Stuur me een bericht als je daar graag mee in contact gebracht wil worden. Ik denk in merken en daarmee ook in namen. Dat is een geluk maar soms ook lastig. Ik kan er dagen en dagen rondjes mee draaien in mijn hoofd. En soms weet je dat het klopt.