
Businessplannen zijn voor anderen.
Plannen zijn handig, maar geen heilige graal. Een businessplan schrijf je meestal voor een ander, en geen enkel plan overleeft de markt.
Een idee is maar 1%. De rest is 99% uitvoering, doen, doorzetten, afmaken. Zie het als een multiplier.
Ideeën zijn er genoeg. Meer dan genoeg zelfs.
Het probleem met een idee is dat het alleen een idee is. Verder niets. Je kunt er letterlijk nog alle kanten mee op. Je zou kunnen zeggen dat een idee slechts 1% is.
Daarom ben ik ook altijd verbaast als mensen heel krampachtig doen over het delen van hun ideeën. Bang dat een ander ermee vandoor gaat. Vandoor gaat met wat vraag ik me dan af?
Ik kan niet op 2 handen tellen hoeveel mensen tegen mij gezegd hebben dat het idee van srprs.me ook op hun lijst stond. Vaak meteen gevolgd door 'zo zonde dat ik dat toen niet opgepakt heb." Alsof.., ach wat maakt het uit.
Want uiteindelijk draait alles om de executie. Om dat wat je met een idee gaat doen. En dat is het echt moeilijke stuk. Dat vraagt namelijk om heel hard werken en doorzetten daar waar anderen stoppen. Daar maak je echt het verschil. 99% zelfs.
In de executie, daar zit pas echt de waarde. Derek Sivers schreef er ook een goed artikel over.