Hey Daan,

Bij mijn werk hoort overleg. Ik kan er niets anders van maken. En ik vind het ook niet erg hoor, helemaal niet zelfs. De meeste dagen krijg ik er energie van.

Overleg, vergadering, meetings. Andere woorden voor dezelfde bezigheid dus ja, we hebben het over hetzelfde. Een goede vergadering is nog niet zo makkelijk. Dat begint bij een goede voorzitter. Iemand die de vergadering strak leidt. En bij deelnemers die voorbereid zijn. Ben je niet voorbereid? Ga dan lekker wat anders doen.

Nog een paar geleerde lessen om een vergadering strak te houden:

  • Een vergadering zou nooit langer moeten duren dan een uur, echt voldoende tijd in 90% van de gevallen.
  • Begin op tijd; mensen die te laat zijn mogen de volgende keer weer meedoen.
  • De notulen van de vorige vergadering, WVTTK en actielijsten gewoon lekker skippen. Alleen maar voer voor niet belangrijke punten en voor je het weet ben je al 30 minuten onderweg en is er nog niets besproken.
  • Zorg dat agendapunten vooraf gedeeld en goed voorbereid zijn.

En dan misschien wel de belangrijkste les: vergaderingen zijn de laatste optie, niet de eerste. Een vergadering van een uur met vijf mensen kost namelijk geen uur maar vijf uur de tijd. Bedenk je goed of jouw punt niet uitgeschreven of met veel minder mensen ook niet opgelost had kunnen worden. Dat is pas echt strak vergaderen.

Spreek je maat!

Raymond

Share this post