Summergame? Een nieuw bedrijf?
Jij was toch bezig met Hotel Wonderland?

Klopt helemaal. En nog steeds. We zijn super druk met het realiseren van dit project. Als je wilt weten waar we staan, lees dan even deze laatste update.

Maar uit Hotel Wonderland komt voor ons, als founders, voorlopig geen geld. Het is ook voor ons investeren, investeren, investeren. En dat is helemaal niet erg. We proberen uit iedere euro het maximale te halen. Uiteraard heb je wel geld nodig om zelf te kunnen leven. Voor mij waren het geven van keynotes, trainingen en af en toe organisaties helpen met strategische merk- en marketingvraagstukken daar een mooie invulling voor. Toen kwam corona…

Die omzet ging nagenoeg terug naar nul. Enige geluk bij een ongeluk was dat alle focus nu wel naar Hotel Wonderland kon. Er was immers toch niets anders.

Het is begin mei, telefoon

Michel, één van mijn mede founders in Hotel Wonderland belde. Dat is niet verrassend. Ik bel denk ik wel 12 keer per dag met hem. Hij had met Koningsdag een spel gespeeld samen met vrienden. Online, vanuit zijn achtertuin, met vrienden, tegen tientallen andere teams. En het was echt ontzettend leuk.

Zou dit niet iets voor ons zijn? Zo’n spel maken voor deze zomer. Voor alle mensen die dit jaar niet op vakantie gaan en thuis blijven. En die toch een aantal avonden leuke dingen willen doen samen met hun vrienden of familie. Hij had het al met Mark gecheckt. Mark is eigenaar van Project Escape en boekte veel succes met zijn online escaperoom. Die had hij razendsnel neergezet omdat, door corona, zijn fysieke escaperooms op slot moesten.

Mark, Michel en ik waren alledrie enthousiast. We besloten een videocall te plannen en het concept verder door te spreken. Daar, op die dag in mei, is Summergame geboren.

Summergame, het concept

Summergame is een online spel waarbij je met je team in 2,5 uur zoveel mogelijk vragen goed moet beantwoorden. Het is een combinatie van een online escape room, dorpsquiz, pubquiz en familiespel. Met creatieve opdrachten, puzzels en leuke vragen. voor iedereen wat wilt. Alleen bij een goed antwoord ga je verder.

We bieden bijna iedere dag deze zomer de Summergame aan met starttijden om 13:00 en 20:00. Het is volledig online, je kunt dus spelen van waar je maar wilt en het spel is daarmee 100% corona proof. Er kunnen een onbeperkt aantal teams mee doen uit Nederland en Vlaanderen dus laat de strijd maar beginnen…

Naast de Summergame original bieden we ook andere thema’s aan zoals reizen, de 90’s, Harry Potter, eten en drinken en velen zullen volgen. Sommige thema’s zijn vaker, anderen maar een paar keer week te spelen. Iedere game wordt begeleid door een professionele presentator die de teams via een livestream verder helpt, motiveert en af en toe een slechte grap maakt.

Naast de Summergame voor consumenten kregen we al snel vraag vanuit bedrijven. Daarvoor hebben we een zakelijke variant opgetuigd. Heel geschikt voor personeelsfeestjes, de vrijdagmiddagborrel of om je klanten te verrassen. Je kunt de Summergame spelen in een afgesloten omgeving in je eigen huisstijl. En als je wilt, maken we het spel ook nog eens op maat door 30% van de vragen over jouw organisatie te laten gaan. Naast bedrijven natuurlijk ook heel geschikt dorpsverenigingen, scholen en campings.

Nieuwsgierig geworden? Kijk maar es op summergame.nl

8 weken later en nu al meer dan 15.000 deelnemers

Wat volgde waren 6 bizarre weken en geloof me, we zitten er nog midden in. Wat begon als een klein idee is inmiddels uitgegroeid tot een serieus bedrijf met nu al boekingen tot ver in december van dit jaar.

Om je een indruk te geven, even een kleine compilatie:

  • We hebben ons eigen game platform ontwikkeld met 2 developers waarmee we super schaalbaar zijn;
  • Mark, Michel en ik hebben besloten een nieuwe BV op te richten onder de naam XYZgames;
  • We hebben Loes aan boord als accountmanager voor de zakelijke markt;
  • Marloes heeft ons geholpen met een heerlijk logo en een fantastische visuele identiteit;
  • We hebben Bas en Robin aan boord om ons te helpen met de online marketing;
  • We hebben een studio ingericht in de Stadsschouwburg in Nijmegen van waar onze livestream dagelijks uitzendt;
  • We hebben vijf presentatoren en 10 support medewerkers gerecruit die wisselend per game beschikbaar zijn;
  • We ontwierpen en bouwden zelf onze website in Squarespace;
  • We ontwierpen de eerste twee spelen (original en thema reizen) zelf die we uiteraard inmiddels een paar keer getest hebben;
  • Mark bracht een mega klant aan, de grootste kerstpakketten leverancier van ons land. Binnen een week maakten we een deal voor in potentie duizenden spelers in de laatste weken van het jaar;
  • De eerste campagne film werd geschoten met eigen beelden;
  • We maakten een deal op posters om te gaan hangen in Utrecht ter promotie van ons merk;
  • Samen met de onderwijsvernieuwers van Dock20 maakten we een variant van de Summergame; de Introboost. Speciaal gericht op de introductie voor hogescholen in augustus van dit jaar. Binnen een dag stond de website en zeiden de eerste Hogescholen ja. In augustus gaan nu al meer dan 2.500 studenten de Introboost spelen.

En zo, zo kan ik nog wel even doorgaan. Want nu zijn we bijvoorbeeld bezig met het oprichten van een team dat de games gaat maken. In onze doldwaze energie beloofden we iedere week een game. En staan er al verschillende bedrijven op de rol die een eigen game af hebben genomen. Dat is niet meer alleen te doen. Via de HkU hebben we sinds deze week een team dat de games onder supervisie van ons gaat produceren. Lekker!

De kracht van samen

Eens te meer merk ik weer hoezeer dit mijn fase is. Van niets, iets maken. En ik hoef echt niet zelf het idee te bedenken. Met Michel werk ik natuurlijk samen in Hotel Wonderland maar ook met Mark, mijn andere compagnon gaat het fantastisch. Alle online tools zijn ingericht, er is 100% vertrouwen in elkaars expertise en het is gewoon knallen. Gewoon knallen. Heerlijk.

Met bijna iedereen hebben we een performance deal gemaakt. Bij succes profiteert iedereen mee. Bij verlies is ons risico daarmee beperkt. Daarmee geven we veel vertrouwen aan andere mensen en krijgen we net zoveel vertrouwen terug. Ik hou daarvan.

Volle vaart vooruit

We zijn live. We zijn nu ook te boeken voor consumenten. Dus lijkt het je leuk, speel gewoon een keertje mee. We hebben de ambitie om meer dan 60.000 mensen ons spel te laten spelen dit jaar. En we zijn al plannen aan het maken voor volgend jaar. Waarschijnlijk gaan we snel een directeur aannemen die het bedrijf verder gaat leiden en verder groot gaat maken. Ondertussen biedt Summergame ons de potentie, om naast ons eigen hapje eten, wellicht ook een deel van Hotel Wonderland zelf te kunnen financieren. Dat zou toch echt fantastisch zijn. Man, wat een avontuur. En wat te gek ook.

Had ik al gezegd dat we de vorige week de ondernemersprijs van Nijmegen hebben gewonnen… ;)