Nienke, James & Joan, Sam, Brenda. Namen van reizigers die gisteren hun eerste srprs.reis hebben geboekt. Nog steeds, sinds dag 1, voel ik datzelfde dankbare gevoel. Mensen die hun citytrip aan ons toevertrouwen. Mensen die wij een te te gekke tijd gaan geven.

Ruim vijf jaar geleden ben ik srprs.me gestart. Samen met co-founders Tim, Marcel & Stefan. Alles wat ik in me had heb ik gegeven om van srprs.me een succes te maken. En wat ben ik super trots op wat ik gebouwd heb. In de afgelopen vijf jaar hebben we ruim 120.000 reizigers een onvergetelijke ervaring gegeven. Zij gaven ons een 8,8 in klanttevredenheid terug. De meest dankbare beloning die je mij maar geven kunt.

En toch. Toch stop ik bij srprs.me. Niet als aandeelhouder. Maar wel als CEO. Het is tijd voor een volgende stap. Zowel voor mij, als voor srprs.me.

Maar stoppen? Waarom?

Een makkelijke beslissing was het niet. Al geruime tijd loop ik aan tegen mijn rol als CEO. srprs.me is geen start-up meer. De fase vol piraterij, geen processen, geen functioneringsgesprekken. Gewoon vol gas. Met een groep mensen die er blind voor gaan.

Ik vind dat een schitterende fase. Je bouwt. Je leert on the fly. Maakt fouten. Zet door. En vecht, vecht, vecht jezelf een plek in de markt. Die fase voor srprs.me is voorbij. We zijn een echt bedrijf geworden. En dat betekent wat voor je rol, voor je verantwoordelijkheden en voor je werkzaamheden. Ik wist het. Ik voelde het aan alles. Er zijn mensen veel beter in het vervullen van deze rol dan ik. Mensen die het leuk vinden. Ik begon het plezier te verliezen. Het was tijd om een keuze te maken.

Een klein jaar geleden hebben we Symen Jansma als adviseur bij srprs.me gehaald. Ik kende Symen al jaren, sparde veel met hem en met zijn ervaring was hij de ideale adviseur voor me. Na ongeveer zes maanden heb ik Symen gevraagd of hij op termijn de CEO-rol van me over wilde nemen. Dat wilde hij. En nu is het zover.

Met Symen aan het roer ben ik ervan overtuigd dat srprs.me de volgende fase aan kan. De ambities zijn nog steeds torenhoog. Samen met het team gaat Symen deze ambities waarmaken.

Een jongensboek

De afgelopen jaren voelen als een jongensboek. We hebben een fantastisch merk gebouwd, hoorden bij de top 20 snelst groeiende e-commerce bedrijven van Europa, hebben meer dan 120.000 reizigers blij gemaakt met heel heel veel fantastische collega’s.

In dat jongensboek staan ontelbare verhalen geschreven die ik samen met het team heb meegemaakt. Ik kijk er met een kamerbrede glimlach op terug. Een paar voorbeelden:

  • We vierden met bijna 65 collega’s kerst bij ons thuis. Een hele bus vol srprs’ers naar Friesland.
  • 52 mensen die uiteindelijk een tatoeage hebben gezet van het beeldmerk van srprs.me. Allemaal mensen met hun eigen persoonlijke verhaal. Ik hield het niet droog die avond...
  • De talloze selfies die ik altijd wilde maken als ik met collega’s op reis was voor srprs.me. In Gent, Londen of Berlijn. Het maakte mij niet uit,  want als je op reis bent kun je maar beter plezier maken.
  • Het srprs.squad dat bijna wekelijks collega’s verraste. Zo kreeg eens iemand een keer een nieuwe tweedehands fiets nadat die van haar voor de derde keer gestolen was.
  • We hielpen bij tientallen huwelijksaanzoeken. De vele  stelletjes die zijn ontstaan tijdens een srprs.reis.
  • De honderden kaartjes die via de post bij ons binnen kwamen van onze reizigers die even wilden laten weten hoe leuk ze het gehad hadden.
  • De vele sessies met mijn Belgische vrienden van Today waarin we het nieuwe merk van srprs.me gebouwd hebben. Ruim een jaar ben ik op zoek geweest naar een agency die me hierbij kon helpen. Ik vond ze in Mechelen.
  • De avonden doorwerken met het hele team. Als de kraskaarten weer eens op waren of als we op het laatste moment een campagne helemaal anders gingen doen.
  • Die avond in Madrid dat ik we met onze Vlaamse ambassadeurs Lize (model en actrice), Sean (radio DJ) en onze Belgische PR vrienden Dries & Yuri stevig aan de shotjes gingen terwijl we de volgende dag de halve Vlaamse pers voor een verrassingslunch zouden ontmoeten.
  • De srprs.reizen met collega’s naar Thessaloniki, Helsinki en Berlijn. Geloof me, de details wil je niet weten. Maar feest was het zeker.

Ik heb ontzettend veel te danken aan al mijn lieve collega’s.  Allemaal mensen die in de afgelopen jaren hun stinkende best hebben gedaan om van srprs.me een succes te maken. Zij waren het iedere dag weer waard om vanuit Friesland in de auto te stappen en naar Amsterdam te rijden.

Een bedrijf als middel

Ik heb srprs.me altijd als een middel gezien om een hoger liggend doel te verwezenlijken: het terugbrengen van onbevangenheid in deze wereld. Door reizigers pas op het vliegveld te vertellen waar ze naartoe gaan, krijgen ze geen kans om zich voor te bereiden. Dag verwachtingen, hallo onbevangenheid.

Combineer dat met een hoop liefde voor onze reizigers, een ijzersterke cultuur en je hebt het geheime recept van srprs.me. Het klinkt zo eenvoudig. En dat is het misschien ook wel.

srprs.me is en blijft een reisbureau. Verrassingsreizen als middel om onbevangenheid terug te brengen. Ik zie tientallen andere manieren om dit ook te doen. Dit wordt onderdeel van mijn volgende stap.

Wobbly Sun

Sinds kort werk ik aan een nieuw merk. Het heet Wobbly Sun. Het refereert naar het zonnetje zoals je dat  vroeger krabbelde in de hoek van je tekening. Een merk met maar 1 doel: het terugbrengen van onbevangenheid in de wereld. Dat gaan we op heel veel verschillende manieren doen. En met srprs.me heb ik laten zien dat het kan.

Momenteel zijn we volop bezig om het merk verder vorm te geven. Maar de ambities zijn wederom groot. Binnenkort starten we met de ongeveer wekelijkse nieuwsbrief. Mocht je het leuk vinden, aanmelden is al mogelijk. Dan blijf je op de hoogte van onze avonturen. Bijvoorbeeld van het kinderboek dat ik nu aan het schrijven ben met vriend Sam.

Dankbaar en trots

Als ik terug denk aan srprs.me dan voel ik me dankbaar. En trots. Op alles wat we met elkaar hebben bereikt. Ik maak deze keuze met mijn hart. Zoals ik zoveel keuzes maak. Het is de juiste stap voor mij. En voor srprs.me.

Dank. Aan alles en iedereen die met mij van srprs.me zo’n mooi bedrijf heeft gemaakt.