Al een jaar of vijf hou ik actief een journal bij. Eigenlijk een mooi woord voor een dagboek. Sinds een paar maanden schrijf ik praktisch iedere dag, daarvoor een aantal keren per week.

Ik ervaar het als iets heel krachtigs en persoonlijks. Het is een manier om van je af te schrijven. Als een braindump; letterlijk typen wat er in je hoofd omgaat. Inclusief spelfouten en slecht opgebouwde zinnen. Je doet het echt voor jezelf. Het feit dat het op papier staat is belangrijk dan dat het correct Nederlands is.

In de afgelopen jaren heb ik veel geleerd over journaling. Hoe je start, volhoudt, waarom het waardevol is maar ook heel praktisch welke tools & apps wel en niet werken. Tijd om deze inzichten te delen met jullie.

Wat heb je eraan?

Ha, goede vraag. Als er op dit moment helemaal niets bij je opkomt vermoed ik dat journaling nog niets voor je is. Maar laat ik je proberen te inspireren. Ik ken mensen die het gebruiken om productiever te worden. Ze schrijven dagelijks op wat ze van plan zijn te doen maar ook wat ze gedaan hebben. Ik ken mensen die het gebruiken om bewust dankbaarder in het leven te staan. Iedere avond, voor het slapen staan schrijven ze op waar ze die dag dankbaar voor zijn.

Ik zelf gebruik het vooral om te reflecteren. Regelmatig lees ik terug in mijn journal en herinner ik me weer dingen. Dingen die je anders vergeet of die 1 grote brei in je gedachten zijn geworden. Zo staan er opmerkingen in van de kinderen die ik niet wil vergeten. Staan er gedachten in van momenten dat ik me dankbaar voel. Maar ook gedachten van momenten dat ik zwaar in de stress zat. Momenten die je na een paar dagen, laat staan maanden, zo weer vergeten bent. Ik ervaar het als heel waardevol om terug te gaan na hoe ik me op dat moment echt voelde om ervan te leren of om nieuwe inzichten op te doen. Daarnaast is het heerlijk om dingen van je af te schrijven. Het creëert ruimte in je hoofd. Je hoeft er niet meer aan te denken omdat je weet dat je het ergens terug kunt vinden.

Starten en volhouden

Net als met iedere gewoonte die je jezelf wilt aanleren zul je door de eerste 3o dagen heen moeten. Jezelf forceren om iedere dag, ja echt iedere dag, een klein verhaaltje te schrijven. Het is als een gewoonte die jezelf moet aanleren. Daar is ontzettend veel over geschreven. ik ben zelf fan van de Tiny Habits theorie van BJ Fogg.

Wat helpt is om te beginnen met een vraag waar je antwoord op kunt geven. De vraag is natuurlijk een beetje afhankelijk van je journal-doel.. Maar een mogelijke vraag zou kunnen zijn:

  • waar ben je dankbaar voor?
  • wat ben je van plan vandaag om te gaan doen?
  • wat wil je morgen beter doen?
  • waar word je blij van?

Kies een vraag die bij je past. Uiteraard kun je ook wisselen, iedere dag een andere vraag. Veel journal apps hebben een dergelijke vraag standaard ingebouwd.

kracht van een gewoonte is dat je het na een tijdje gewoon gaat doen. Dan heb je het onderdeel gemaakt van de routine van je dag of week. Enerzijds omdat je al veel mooie content hebt opgebouwd en anderzijds omdat het echt voor je begint te werken. Wat de reden ook is.

Daily, weekly, monthly, yearly

Nee toch, heb je hem. Schrijf je net dagelijks, gaat ie zeggen dat het ook wekelijks, maandelijks en zelf jaarlijks zou moeten.

Nou eeuh, hoeft niet natuurlijk. Ik merk alleen zelf dat ik het fijn vindt om soms iets meer afstand te nemen. Dat doe ik zelf door ook wekelijks en per kwartaal te schrijven.

Waar mijn dagelijkse logs echt over van alles en nog wat gaan, echte braindumps, zijn mijn wekelijkse logs veel meer gekoppeld aan een doel. Op dit moment schrijf ik wekelijks één update voor 2 doelen. Eén doel is het bouwen van mijn persoonlijk brand. Iedere donderdag schrijf ik een korte voortgang update rondom dit project. Dit komt automatisch als to do in mijn to do app naar voren. Wat ging goed en wat ging niet goed? Wat wil ik beter doen en waar ben ik trots op? Dat soort zaken.

Mijn andere wekelijkse reflectie gaat over ‘healthy living’. Iedere maandag weeg ik mezelf en daarna schrijf ik een kort verhaaltje hoe de afgelopen week is gelopen. Qua eten, sporten maar ook fysiek. Hoe ik me voel in mijn lichaam. Dit is echt een groot ding voor me waar ik zolang ik me kan herinneren al mee struggle. Mezelf forceren hier wekelijks over te schrijven zorgt voor een vast moment per week en daarmee voor rust in mijn hoofd. Ook deze actie staat standaard als terugkerende to do in mijn to do lijst.

Ook schrijf ik per kwartaal. Althans dat probeer ik. Dit is eentje die ik vaak nog voor me uitschuif. Ik zou willen schrijven over dingen die ik het komend kwartaal beter en anders wil doen. Maar ook reflecteren over het afgelopen kwartaal, wat meer hoog over. Om focus op de juiste dingen te houden. Maar eerlijk gezegd loopt deze nog niet zo lekker. Op de één of andere manier gun ik mezelf de tijd nog niet om hier even rustig voor te gaan zitten.

Dat klinkt als veel werk

Net als alles, gaat dit niet over tijd maar over prioriteit. Makkelijk gezegd maar het is natuurlijk wel waar. Om je een indruk te geven. Iedere dag krijg ik een mail van mijn journal. Dat is fijn want ik weet gewoon dat die mail komt en dat is voor mij een reminder. Vaak heb ik hem niet nodig, soms werkt het als een fijne reminder.

Ik schrijf redelijk makkelijk en zeker bij mijn dagelijkse logs let ik helemaal niet op zinsopbouw of typefouten. Ik typ letterlijk wat er in me opkomt en ga in gedachten een dag terug en een dag vooruit. Ik denk dat het me nog geen 5 minuten per dag kost. Ik schrijf overigens praktisch altijd op mijn laptop, niet mobiel. Ik vind dat gewoon veel sneller en handiger.

Voor de wekelijkse posts geldt eigenlijk hetzelfde. Ik schat dat ik daar zo’n kwartiertje mee bezig ben. Ik denk iets meer en beter na over wat ik wil schrijven. Maar de ene keer zijn het een paar regels, de andere keer is het een langer verhaal. Dat maakt me niet zoveel uit. Elke keer als het weer geschreven is, voelt het fijn. Dan zijn mijn gedachten weer aan het digitale papier toevertrouwd.

Waar moet ik op letten als ik een tool kies?

Uiteraard heb ik ook een paar suggesties voor je over de tools die ik zelf gebruikt heb of momenteel gebruik. De belangrijkste vraag is natuurlijk: welke functionaliteiten wil je gaan gebruiken? In mijn geval hoort er nog 1 extra ding bij: ziet het er een beetje goed uit en werkt het fijn? Ik vind dat altijd erg belangrijk wil ik een tool echt dagelijks gaan en blijven gebruiken.

In de basis is het heel eenvoudig. Pak een schrift en schrijf er iedere dag in. Het oeroude principe van een dagboek. Wil je een een mooiere variant, ga dan voor het dankboek van Ernst-Jan Pfauth. Ik heb hem zelf niet maar ik heb er goede dingen over gehoord. Het fysiek schrijven heeft als voordeel dat het meer moeite kost en je dus bewuster nadenkt over wat je opschrijft. Ik geloof daar wel in. Ook is het gewoon mooi. Handgeschreven boeken met notes.

Voor mij werkt de digitale variant veel beter. Ik zelf gebruik Mindwave. Een journal tool dat exact doet wat het zou moeten doen. Ik moet hier wel even bij zeggen dat Mindwave gebouwd is door één van mijn beste vrienden. Uiteraard een belangrijke reden voor me om de tool te gaan gebruiken. Mindwave werkt heel fijn en biedt praktisch alle functionaliteiten die ik belangrijk vind om te journalen.

Voor Mindwave gebruikte ik Remente. Daarnaast heb ik de iOs apps Day one, Daylio, Reflectly & Card Diary gebruikt in meer of mindere mate. Uiteindelijk vond ik Remente en nu Mindwave by far het fijnst.

Tag your mood

Wat ik belangrijk vind bij het daily blogging is dat ik naast tekst ook foto’s kan toevoegen. Ook het gebruik van hashtags vind ik fijn wat in beide tools prima werkt. Maar het allerbelangrijkste is het kunnen toevoegen van ‘mood’. Zowel in iconen (niet blij tot heel blij) als in een verwoorde emotie. Van blij, trots, productief, gemotiveerd en gezien tot de negatieve varianten hiervan. Het kiezen van het juiste woord bij je emotie vind ik heel waardevol. En de tool helpt je hierbij. Hij toont iets van 20 tot 25 verschillende positieve en negatieve emoties waar je uit kunt kiezen. Dat is fijn. Want je ‘mood’ is iets veel genuanceerders dan de standaard vijf emoties die iedereen wel op kan noemen. Ook het selecteren en zoeken op deze emoties geeft vaak hele mooie reflecties.

Probeer het gewoon

Ja, ik ben enthousiast. Voor mij is het echt onderdeel van mijn dagelijkse routine. Wellicht kan het voor jou ook werken. Heb je nog vragen? mail of app me gewoon.

En het voor je werkt laat je het met dan weten in de comments? Ook suggesties of aanvullingen zijn meer dan welkom. Happy writing.