Hey Daan,

Als je een product of dienst maakt is het ontzettend belangrijk om je gebruikers hierbij te betrekken. Even een zijspoor: "gebruikers", ik heb dat altijd zo'n raar woord gevonden maar een echt betere optie in het Nederlands ken ik eigenlijk niet voor dit woord.

Maar goed, terug naar het onderwerp van de brief.
Mensen zullen je in alle gevallen veel feedback geven als je erom vraagt. Wat goed is, wat niet goed werkt of tips hoe dingen beter kunnen. Alleen al je customer service kan je voorzien van heel veel informatie, laat staan dat je er zelf naar gaat vragen.

Feedback van klanten geeft nieuwe inzichten. Sommige punten doe je niets mee, andere punten voer je direct door en sommige punten zetten je aan het denken om tot een misschien nog wel betere oplossing te komen.

Maar wat je ook met de punten doet, vergeet niet die belangrijke laatste stap te zetten: de terugkoppeling! Koppel terug wat je met de feedback gedaan hebt aan degene van je het gekregen hebt. Een closed feedback loop noemen ze dat met een mooi woord.

Als het om een paar punten per maand gaat is dat prima te doen en heeft het vooral te maken met attent zijn. Als je honderden misschien wel duizenden punten per week binnenkrijgt is dat een heel ander verhaal. Dan zul je er een systeem of proces voor in moeten richten. Veel werk maar zeker de moeite waard.

Want als je van je klanten echte fans wilt maken is dit er eentje om hoog op je lijstje zetten. Het gebeurt maar heel heel weinig en je kunt er echt het verschil mee maken.

Spreek je maat!

X-P-

đź“­
Meld je gratis aan en ontvang iedere zondag de laatste brief aan Daan gratis in je mailbox.
Share this post